Tuesday, February 21, 2006

Kerjaya Seorang Guru 2004 hingga 2006




Aku pada mulanya mengajar Asas Pemprosesan Maklumat (APM) dengan Matematik. Aku mengajar selama 6 bulan sahaja untuk subjek APM, then aku terus diupgrade untuk mengajar Matematik Tambahan dan Matematik. Mula-mula memang terasa satu beban mengajar Mat. Tambahan sebab banyak aku dah lupa, oleh kerana aku nie jenis suka belajar, aku pun selak la balik buku Mat. Tambahan aku. Lama-lama aku dapat menguasai balik POWER dalam Mat. Tambahan.

Tahun 2004, tahun pertama aku, aku menjadi guru kelas 4 Dana. Kelas ini agak lemah sedikit, maklumlah aliran vokasional. Di sekolah aku pada tahun 2004, ada 4 kelas vokasional, 4 Dana, 4 Ihsan, 4 Prima dan 4 Pascal. Dana, Ihsan dan Prima mengambil semua mata pelajaran teras termasuk Perdagangan, Prinsip Akaun dan APM. Kelas Pascal mengambil semua mata pelajaran teras termasuk Matematik Tambahan, Programming and Development Tools (PDT) dan Fundamental of Programming (FOP). Kiranya kelas Pascal nie kelas komputer la.

Aliran Teknik di sekolah aku ada Kejuruteraan Awam (KA), Kejuruteraan Mekanikal (KM), Kejuruteraan Elektrik & Elektronik (KE) dan Pengajian Keusahawanan(PD). Walaupun namanya Pengajian Keusahawanan, mereka mengambil semua subjek teras termasuk Fizik, Kimia, Matematik Tambahan, Prinsip Akaun dan Pengajian Keusahawanan.

Tahun 2004 aku turut mengajar kelas 4 Prima untuk APM, 4 Ihsan, 4 Dana dan 4KE2 untuk Matematik. Aku suka sangat mengajar kelas 4KE2, sebab ada respon sikit mengajar kelas ini. Lagi pun ada seorang pelawak dalam kelas nie, namanya Hazli.

Tahun 2005 aku mengajar kelas 5KM1, 5 Pascal dan 4KE1. Kelas 4KE1 kelas favourite aku waktu ini. Sebabnya, kelas 5KM1 agak lemah sedikit, banyak gak aku marah-marah kelas ini, sian diaorg. 5 Pascal pulak jurang antara pelajar lemah dan pelajar pandai terlalu ketara. Contoh, Shakir adalah pelajar cerdik dalam kelas 5 Pascal, bila aku ajar slow sangat, dia agak boring, tapi bila aku ajar laju sangat, yang lain mengangguk kononnya faham. Kelas 5KM1 dan 4KE1 aku ajar Matematik dan Mat. Tambahan, manakala kelas 5 Pascal aku hanya ajar Matematik sahaja.

Tahun 2006 ini aku mengajar kelas 5KE1 (budak tahun lepas 4KE1), 5 Pascal (asyik-asyik kelas Pascal) dan 4KA3. Paling aku suka masuk kelas 4KA3, budak lelakinya talkative dan funny. Paling lawak ialah Agus, pelawak kelas. Aku suka sangat masuk kelas nie. Kedua aku suka kelas 5 Pascal, sebab mereka respon baik bila aku suruh buat kerja dalam kelas, mereka boleh usaha sendiri untuk mencari jalan penyelesaian matematik. Kelas 5KE1 plak sekarang aku rasa mereka terlalu mengharap jawapan dari aku, hanya beberapa orang sahaja yang mampu menyelesaikan sendiri jawapan. Macam biasa, kelas 5KE1 dan 4KA3 aku ajar kedua-dua subjek, Matematik dan Matematik Tambahan manakala 5 Pascal hanya subjek Matematik.

Jika aku ajar Matematik dan Matematik Tambahan, itu bermakna aku berjumpa dengan pelajar kelas tersebut setiap hari, guru kelas mereka pun tak jumpa mereka setiap hari. Aku nak siapkan buku rekod mengajar nie, jumpa lagi.

(Gambar di atas adalah hari terakhir persekolahan 2005, semua tu adalah bekas pelajar 4KE2 2004, aku kumpul balik diaorg, bagi kata-kata semangat sebelum SPM 2005)

21 Februari 2006 - 1.55 petang

2 Comments:

Blogger Asmadi said...

waa meriah aku tgk anak2 murid kau..aku suka laa ngan budak2 ni!!

Wednesday, 22 February, 2006

 
Anonymous Anonymous said...

Very cool design! Useful information. Go on! »

Friday, 23 February, 2007

 

Post a Comment

<< Home